Visie: Samen hebben we sterke vleugels!
Dit is het uitgangspunt van VBS De Vlinderboom.
Onze school bestaat uit 3 kleine vestigingen, maar samen vormen we één sterk geheel.
Om onze sterke vleugels mogelijk te maken, steunen we op 4 speerpunten:
1. Samen staan we sterk
2. Streven naar kwaliteit
3. Focus op het kind
4. Christelijk geïnspireerde school
We zijn een hecht en betrokken team van enthousiaste leerkrachten die elke dag het beste van zichzelf geven. Binnen ons team kan iedereen op elkaar rekenen: samen dragen we zorg voor elk kind en staan we klaar om elkaar te ondersteunen.
Door te blijven inzetten op professionalisering zorgen we ervoor dat we vaardigheden op peil houden en ze verder uitbreiden.
We geloven dat onderwijs pas écht krachtig wordt wanneer we samenwerken met alle partners rond het kind.
Daarom trekken we samen op met ouders, het CLB en externe organisaties. Hun betrokkenheid en expertise zijn voor ons een grote meerwaarde.
Door samen de schouders te zetten onder de diverse uitdagingen die we tegenkomen, vinden we oplossingen en versterken we elkaar. Op die manier creëren we een veilig, stimulerend en warm leerklimaat waar kinderen zich ten volle kunnen ontwikkelen.
Samenwerking is voor ons geen optie, maar een krachtige hefboom:
• we leren van en met elkaar,
• we ondersteunen waar nodig,
• en we vieren samen de kleine én grote successen.
Zo bouwen we, samen met onze leerlingen, stap voor stap aan een toekomst waarin iedereen kan groeien, bloeien en zijn talenten ontdekken.
Op onze school vertrekken we vanuit hoge verwachtingen en willen we ambitieuze, maar realistische doelen stellen. Dit kunnen we enkel realiseren door een goede afstemming tussen doelen, activiteiten en evaluatie. Daarbij onderscheiden we twee belangrijke pijlers:
1. Effectieve instructie
We zetten sterk in op gestructureerde en duidelijke instructie. Deze verloopt gefaseerd, met een zorgvuldige overgang van begeleide instructie naar zelfstandige verwerking. Zo groeien leerlingen stap voor stap van begeleiding naar beheersing.
In elke fase voorzien we concrete handvaten voor differentiatie.
2. Differentiatie en klasmanagement
Differentiatie en klasmanagement zijn cruciale factoren in de kwaliteitsvolle werking van onze school.
Dit krijgt vorm door:
• extra instructie- en oefentijd;
• pre-teaching (kernbegrippen inoefenen en voorkennis activeren);
• tutoring;
• diverse actieve werkvormen die het leren stimuleren.
Leren doen we door te beleven: uitvoeren, ontdekken, op stap gaan in de omgeving…
• In de lagere school werken we onder meer met groepswerken en contractwerk.
• In de kleuterschool zetten we in op hoekenwerk met binnenhoekdifferentiatie.
Om dit alles optimaal te laten verlopen, kiezen we bewust voor voortdurend monitoren en bijsturen. Zo zorgen we dat elke leerling op zijn of haar niveau kan groeien.
Onze aanpak motiveert kinderen om zelf te ontdekken en te exploreren.
We stimuleren creativiteit, positief-kritisch denken en een onderzoekende houding.
Daarbij speelt ICT een belangrijke rol. Vakoverschrijdend leren met digitale tools ondersteunt niet alleen de leerprocessen, maar zorgt er ook voor dat onze leerlingen mediawijs de wereld instappen.
Ons derde speerpunt is zonder twijfel de focus op het kind.
De eerste en belangrijkste voorwaarde is dat elk kind zich goed voelt. Het welbevinden van onze leerlingen vormt de basis om echt tot leren te komen. Dat kan enkel binnen een veilig en warm leerklimaat, gebouwd op vertrouwen en respect.
Daarom bieden we een luisterend oor en creëren we een positief klasklimaat, waarin elk kind zich gezien en gewaardeerd voelt. We geloven dat ieder kind unieke talenten heeft. Elk talent telt, en wij zetten er sterk op in om die talenten te laten groeien en bloeien.
Daarnaast vertrekken we vanuit de mogelijkheden van elk kind. Via onze zorgwerking voorzien we ondersteuning op maat, zodat elke leerling kansen krijgt om te ontwikkelen op zijn of haar eigen tempo. Het in kaart brengen van de onderwijsnoden is hierbij essentieel. Dat doen we via observaties, klasgesprekken, huiswerk, opdrachten en toetsen,...
Zo bouwen we stap voor stap aan een schoolomgeving waar kinderen zich veilig, gewaardeerd en uitgedaagd voelen, en waar ze volop kunnen leren en zichzelf ontplooien.
We willen onze kinderen laten uitgroeien tot gelukkige en veerkrachtige volwassenen: kinderen die leren samenleven, met respect voor zichzelf, de ander en de wereld om hen heen.
Daarom vertrekken we vanuit onze christelijke inspiratie en de verhalen uit het evangelie. Deze bieden ons waarden en normen die richtinggevend zijn in ons handelen: liefde, respect, solidariteit, vergeving, zorg voor elkaar en voor de schepping.
Vanuit deze geloofsovertuiging willen we een warme school zijn voor iedereen. We verwelkomen alle kinderen en ouders, met respect voor ieders overtuiging en levensbeschouwing. We verwachten daarbij ook van iedereen verdraagzaamheid en respect voor elkaar.
Als dialoogschool gaan we actief in gesprek met elkaar. We willen kinderen leren om:
• open te staan voor andere meningen en overtuigingen;
• in dialoog te treden en elkaar écht te beluisteren;
• verschillen te waarderen en tegelijk verbinding te zoeken;
• samen stil te staan bij zingeving en levensvragen die ieder kind en elke volwassene onderweg tegenkomt.
We vieren en beleven samen de christelijke tradities, maar doen dit steeds op een manier die uitnodigt tot ontmoeting en verbondenheid, ook met mensen die uit een andere levensbeschouwelijke achtergrond komen.
Zo bouwen we aan een school waar geloof en leven, leren en samenleven, traditie en vernieuwing hand in hand gaan.
Een kind is als
Een vlinder in de wind
Sommigen kunnen
Hoger vliegen dan anderen,
Maar ieder vliegt zo goed
Als hij of zij kan
De een met de ander vergelijken
Heeft geen zin
Elk kind is verschillend
Elk kind is prachtig
Elk kind is speciaal